Spaningar och reflektioner
En blogg om medarbetarkommunikation, strategisk internkommunikation, ledarskap, engagemang, motivation och strategiimplementering. Och en hel del annat.
Boktips: Influential Internal Communication
Den här boken, som är skriven av Jenni Field, tar ett brett perspektiv på internkommunikation, som en nyckelfunktion för medarbetarengagemang, nöjda kunder och starkt resultat. Samtidigt är det en praktisk handbok för internkommunikation med många konkreta exempel och...
Kommunikation som driver affärsplanen
Hur gör du för att er affärsplan ska bli verklighet? Drar ni nytta av kommunikationens kraft för att nå de övergripande målen? Vi är i full gång med 2023 och för många innebär det också nya mål, en ny eller uppdaterad affärsplan eller nya projekt och förändringar. Här...
Kommunikationstrender 2023
Ett nytt år är här och det är alltid spännande att fundera över vad som väntar där🌟 När det kommer till medarbetarkommunikation har jag fem spaningar för året: 📌 Tillitsbaserat ledarskap ökar, framförallt inom offentlig verksamhet. Det ställer nya krav på hur...
Har vi glömt hur man lyssnar
Vi är ofta tränade i att presentera, paketera budskap och att informera. Men ibland undrar jag om vi glömt hur man lyssnar – på riktigt. Att lyssna nyfiket, inte bara för att formulera vårt egna svar. Lyssnandet är en viktigt del av kommunikationen, annars blir det...
Utgå från affärsplanen
Jag tror på att starka företag skapas inifrån. Att vi med medveten medarbetarkommunikation kan driva affären och öka engagemanget. Hur gör man då? Ett sätt är att utgå från affärsplanen. Genom att utgå från affärsplanen, strategier och mål kan internkommunikationen...
Håll koll på AI för kommunikatörer
Har du testat chatgtp än? En öppen AI-lösning som till exempel kan skriva artiklar, inlägg i sociala medier och webbsidor åt dig. Jag har testat den och blir helt fascinerad! Jag ber den skriva en ett inlägg om hur chatgtp kan påverka kommunikatörer och direkt börjar...
Medarbetarkommunikation som driver affären
Jag tror på att starka företag skapas inifrån. Att vi med genomtänkt medarbetarkommunikation kan stärka företagets affär. Och samtidigt öka engagemanget och glädjen på jobbet. Win-win! Hur gör man då? Här är några tips på vägen. Utgå från affärsplanen Vad hamnar i...