Resumé har intervjuat kommunikationschefer på några av Sveriges största bolag om vilka nyckeltal de följer i höst: Varumärke, räckvidd, leads, mediegenomslag. Listan känns igen.
Men internkommunikationen? Den lyfts nästan inte alls.
Jag hoppas och tror det mest speglar frågorna de fick, snarare än verkligheten.
För i praktiken vet vi att:
➝ Strategier faller i genomförandet, och där är internkommunikationen helt avgörande.
➝ Chefernas förmåga att skapa riktning och förklara prioriteringar avgör om medarbetare hänger med.
➝ Fokus och förståelse i vardagen är det som avgör om organisationen faktiskt levererar på sina mål.
Min reflektion är att internkommunikation är inte ett sidospår. Det är den kraft som får företagsstrategier att hända.
Ändå syns det sällan bland de KPI:er som kommunikationschefer pratar om öppet. Och när vi inte följer upp internkommunikationen blir effekten att den undervärderas, både i planeringen och i ledningens ögon.
Vilka nyckeltal följer du för internkommunikation?
Och vad säger de om din organisations förmåga att leverera på strategin?
4 viktiga insikter från artikeln ”To change company culture, focus on systems – not communication” och vad de betyder för internkom
Jag fastnade nyligen för en artikel i Harvard Business Review om kultur som satte fingret på något jag ofta möter i...